facebook annoncering ads pris

Hvad koster Facebook annoncering i Danmark?

Den gennemsnitlige pris på Facebook-annoncering i Danmark ligger mellem 2,30 og 24 kr. pr. klik (CPC), mens prisen pr. 1.000 eksponeringer (CPM) er omkring 83,35 kr.

Tallene skal imidlertid betragtes som et generelt gennemsnit, da kampagneprisen er afhængig af kampagnetypen, blandt andre faktorer, som vi gennemgår nedenfor, så at du bliver klogere på. Det sagt, kan man enten sætte et dagligt- eller et livstidsbudget, som Facebook vil overholder gennem kampagnens løbetid.

Faktorer, der påvirker prisen på en kampagne

Det er ikke altid ligetil at regne præcist ud, hvad en Facebook-kampagne koster, fordi det afhænger af mange forskellige faktorer.

Konkurrenter

Jo flere konkurrenter, jo dyrere vil kampagnen typisk være, fordi der er mere udbud og efterspørgsel efter den samme målgruppe. Prisen stiger, pga. Facebook-annoncering fungerer som en auktion, hvor højeste bud vinder.

Kampagnetype

Her er dine muligheder opdelt i tre kategorier af målsætninger: kendskab, overvejelse, og konvertering. Det er vigtigt at vælge den kampagnetyper, der passer bedst til dit annonceringsmål.

Kampagne relevance

En annonce, der er relevant for din målgruppe, øger chancen for, at de engagerer sig med den og/eller foretager et køb – hvilket kan sænke prisen på din kampagne/på konverteringer (CPA).

Kampagne frekvens

Den optimale frekvens er mellem 3-5 gange om ugen. En for høj frekvens, kan føre til negative konsekvenser, såsom at brugeren bliver irriteret.

Målgruppe størrelse

Det er billigere at målrette en lille gruppe brugere, fordi der er færre konkurrenter som kan gå efter den samme målgruppe.

Geografisk målretning

Prisen af annoncen varierer geografisk målrettelse på grund af, at budgivningen er forskellig fra område til område.

Tidspunkt

At annoncerer for solbriller er dyrere om sommeren end i vintersæsonen, da kampagnepriserne er sæsonfølsomme.

Kampagne placering

Omkostningerne påvirkes af, om annoncen vises i “Stories”, “Reels”, “Feed”, eller flere af disse. Nogle placeringer er mere værdifulde end andre, afhængigt af både produktet og den målgruppe, du ønsker at ramme.

Ad kreativ

En billedannoncer er typisk billigere end videoannoncer, såsom tekstannoncer er billigere end en kombination af forskellige medier. Tekst er perfekt til at præsentere oplysninger præcist, billedannoncer er gode til at fange opmærksomhed, mens videoer er typisk brugt til at formidle mere komplekse budskaber.

Hvor vigtigt er det at definere en målgruppe?

En veldefineret målgruppe spiller en afgørende rolle, når det kommer til markedsføring og til afgrænsning af, hvem der skal se dine annoncer. Det skyldes, at din produkt eller din tjeneste kan opfylde specifikke behov – og det er netop dem, der har disse behov, der skal kende til din virksomhed.

En klar målgruppedefinition øger sandsynligheden for, at brugeren foretager en handling, fordi annoncen opleves som relevant. Derfor segmenterer man efter interesser, adfærd, demografi, og geografisk placering.

FAQ

Hvad koster Facebook annoncering?

Den gennemsnitlige Facebook annonceringspris i Danmark ligger mellem 2,30 og 24 kr. pr. klik (CPC), mens prisen pr. 1.000 eksponeringer (CPM) er omkring 83,35 kr.

Kan man annoncere gratis på Facebook?

Ja, man kan faktisk annoncere gratis på Facebook, givet at man ikke behøver målrette annoncerne til specifikke grupper eller interesser.

Hvordan virker Facebook annoncering?

Facebook annonceringer administrere i Meta-Annoncering Administrator, hvor man kan vælge annonce målsætningen og definere en målgruppe, samt sætte et annoncebudget.

Er det en god ide at annoncere på Facebook?

Det afhænger af din målgruppe og kampagnens formål. Facebook er typisk billigere end andre platforme og derfor mere attraktiv for markedsføringsfolk – så længe det matcher målgruppen.