Handelsbetingelser for Webforce ApS
Indeværende standardhandelsbetingelser bør læses grundigt igennem, inden godkendelse af et eventuelt tilbud.
1. Generelt
Disse handelsbetingelser gælder for enhver aftale indgået mellem Webforce ApS (“Webforce”) og kunden, medmindre andet skriftligt er aftalt. Eventuelle afvigelser skal ske skriftligt og fremgå klart af aftalen.
Kunden accepterer handelsbetingelserne ved indgåelse af samarbejdsaftale. Handelsbetingelserne fremsendes altid sammen med tilbuddet som link.
Ved eventuelle modstridigheder mellem disse betingelser og tilbuddet, gælder vilkårene i tilbuddet.
Webforce forbeholder sig ret til ensidigt at ændre handelsbetingelserne med 30 dages varsel. Gældende handelsbetingelser findes altid på Webforce’s hjemmeside under Handelsbetingelser.
2. Tilbud
Tilbud fremsendes til kunden med link til Webforces handelsbetingelser.
Tilbuddet indeholder udspecificering af ordren og hvad denne omfatter. Når tilbuddet returneres i underskrevet stand, anses aftalen for at være indgået med opstart på den anførte ikrafttrædelsesdato.
Tilbuddet gælder, medmindre andet skriftligt er aftalt, én måned fra afgivelsesdatoen.
2.1 Gyldighed
Et fremsendt tilbud anses som et åbent tilbud til forhandling, og der foreligger først en bindende aftale, når begge parter har underskrevet en samarbejdsaftale eller kontrakt via en online tjeneste, eller der foreligger en skriftlig bekræftelse via e-mail.
Tilbuddet gælder én måned fra den angivne dato, hvis ikke andet er angivet i tilbuddet.
Webforce står til rådighed for spørgsmål og ønsker til tilpasninger af tilbuddet.
2.2 Tilpasninger
Tilbuddet anses som en foreløbig vurdering af de diskuterede emner og arbejdsopgaver, herunder en vurdering af opgaver, arbejdstimer og omfang. Tilbuddet kan revideres, indtil en underskrevet samarbejdsaftale foreligger.
Prisfastsættelser kan ændres afhængigt af kundens ønsker, ændret arbejdsomfang eller nye indsigter. Kunden kan til enhver tid afvise tilbuddet.
2.3 Tredjepartssystemer, plugins og temaer
Tredjepartssystemer, plugins eller temaer er ikke inkluderet som standard, medmindre det specifikt fremgår af tilbuddet.
Webforce tilbyder rådgivning, integration og support for sådanne elementer efter særskilt aftale. Kunder opfordres til at kontakte Webforce for nærmere afklaring.
3. Levering af ydelser
Projektet og de tilhørende ydelser og produkter anses først som leveret, når de angivne leverancer er overgivet til kunden. Kunden kan som standard løbende og indtil én måned efter leveringen indgive fejl, rettelser og indsigelser i forhold til den indgåede aftale, medmindre andet er aftalt.
Disse fejl og rettelser kan indsendes til Webforce og rettes som en del af aftalevilkårene. Webforce forpligter sig til at udføre opgaverne i henhold til aftalens rammer. Hvis dette ikke opfyldes, er Webforce ikke berettiget til honorar for den pågældende del.
Webforce stiller sig ikke til ansvar for services og funktionaliteter leveret af tredjeparter (såsom underleverandører, værktøjer og software). Webforce har så vidt muligt introduceret kunden til mulighederne fra tredjeparten, men det er kundens ansvar at sikre, at alle forudsætninger, services og funktionaliteter fra tredjeparten er opfyldt inden aftaleindgåelse.
Er kunden i tvivl om, hvorvidt alle services og funktionaliteter fra tredjeparten er opfyldt, kan kunden kontakte Webforce inden aftaleindgåelse.
Aftalen påbegyndes efter underskrevet kontrakt og iværksættes hurtigst muligt herefter, inden for en rimelig tidsramme eller efter de i aftalens accepterede tidsrammer.
3.1 Online markedsføring
Medmindre andet skriftligt er aftalt, leveres alle online markedsføringsydelser, herunder men ikke begrænset til søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, annoncering på sociale medier samt e-mail markedsføring, fra Webforce ApS’ kontor beliggende i Albertslund.
Eventuel konsulentbistand, der ønskes udført fysisk hos Kunden, skal aftales særskilt og er ikke omfattet af standardydelserne. Transporttid i forbindelse med fysisk konsulentbistand faktureres med en sats svarende til den til enhver tid gældende timepris, fordelt pr. påbegyndt kvarter.
3.1.1 Adgangsforpligtelser
Kunden forpligter sig til, uden ugrundet ophold, at give Webforce de nødvendige adgangsrettigheder til samtlige digitale platforme, konti og værktøjer, der er relevante for levering af de aftalte markedsføringsydelser. Såfremt adgangen sker gennem tredjepartsudbydere, kan Webforce anmode om, at sådanne adgange etableres gennem personlige brugere, som senere kan tilbagekaldes.
3.1.2 Rapportering og målvurdering
Ved udgangen af hver aftalt afrapporteringsperiode udarbejder Webforce en skriftlig rapport, som dokumenterer de leverede ydelser, opnåede resultater samt foreslåede tiltag til opfølgning og videre strategisk målopfyldelse. Kunden er forpligtet til at behandle rapporten som fortroligt materiale.
3.1.3 Ret til reference og link
Webforce forbeholder sig retten til, uden særskilt samtykke, til enhver tid at etablere et link fra Kundens hjemmeside til Webforces egen hjemmeside, eksempelvis i form af en “Produceret af Webforce” eller tilsvarende henvisning, medmindre Kunden udtrykkeligt skriftligt har frabedt sig dette forud for offentliggørelse.
3.2 Hjemmesider
Webforce tilstræber hurtig og løbende præsentation af hjemmesider, og hjemmesiden kontrolleres for fejl og mangler inden overlevering til kunden.
Grunddesignet kan maksimalt ændres to gange og ikke løbende under produktion. Webforce afgør selv, hvornår det ikke længere er muligt at ændre grunddesignet. Ændringer uden for aftalen afklares særskilt med kunden for at undgå tvister.
Hjemmesideproduktion inkluderer som udgangspunkt kun hjemmesideskabelonen, hvor kunden eller Webforce selv lægger indhold ind, medmindre andet er aftalt skriftligt.
Ønskes hjælp til udarbejdelse af indhold, faktureres dette på timebasis pr. påbegyndt kvarter.
3.3 Teknisk udvikling
Ved teknisk udvikling forstås adgang til kundens hjemmesider og/eller systemer, hvorpå tekniske tilføjelser eller rettelser foretages. Kunden skal give direkte adgang til webhotel eller anden hosting via login eller FTP-adgang og forpligter sig til at give Webforce fulde læse- og redigeringsrettigheder.
Ved større og mere komplekse løsninger udvikles disse på Webforces egne servere og flyttes først efter endelig godkendelse til kundens tekniske miljø.
4. Fejl og mangler ved leverede ydelser
4.1 Mangelbegreb
Såfremt det leverede materiale eller tjenesteydelser fra Webforce, herunder men ikke begrænset til markedsføringsydelser, hjemmesider eller teknisk udviklingsarbejde, ikke i væsentlig grad svarer til, hvad Kunden med rimelighed og på objektivt grundlag kunne forvente i henhold til den indgåede aftale, betragtes dette som en mangel i henhold til dansk obligationsret.
4.2 Afhjælpning og genlevering
Ved konstatering af en mangel er Webforce berettiget og forpligtet til inden for rimelig tid at udbedre manglen eller foretage en genlevering. Afhjælpning eller genlevering skal ske uden yderligere omkostninger for Kunden, forudsat at manglen ikke skyldes forhold på Kundens side.
4.3 Ophævelse og tilbagebetaling
Såfremt en væsentlig mangel ikke kan afhjælpes inden for rimelig frist, eller en genlevering ikke er mulig, er Kunden berettiget til at ophæve aftalen for den pågældende ydelse. Ophævelse kræver skriftlig meddelelse og dokumentation for væsentlig misligholdelse. Ved berettiget ophævelse skal Webforce refundere den del af vederlaget, som vedrører den mangelfulde ydelse. Kunden frasiger sig ved ophævelse enhver ret til fortsat brug af det leverede materiale eller tjenesteydelser, herunder kildekode, design, tekster, billeder og markedsførings indhold.
4.4 Meddelelse om mangel og frist
Kunden skal uden ugrundet ophold og senest 10 arbejdsdage efter konstatering af en påstået mangel fremsende en skriftlig reklamation til Webforce. En mangel anses alene for rettidigt og gyldigt anmeldt, når Webforce skriftligt har bekræftet modtagelsen og anerkendt forholdet som en reel mangel i henhold til aftalegrundlaget.
Indtil skriftlig accept foreligger, kan reklamationen ikke danne grundlag for krav om udbedring, genlevering eller ophævelse. En passiv eller mangelfuld henvendelse fra Kunden betragtes ikke som fyldestgørende reklamation.
4.5 Fejl forårsaget af Kunden
Hvis det konstateres, at en fejl eller mangel helt eller delvist skyldes forhold, som kan tilregnes Kunden – herunder men ikke begrænset til fejl i kundens egne systemer, forkerte oplysninger, manglende adgang til relevante platforme eller uautoriseret ændring af leveret materiale – forbeholder Webforce sig retten til at fakturere det medgåede tidsforbrug til fejlretning efter Webforces til enhver tid gældende timepriser.
4.6 Ansvarsbegrænsning
Webforces ansvar for mangler er begrænset til, hvad der fremgår af nærværende bestemmelser. Webforce er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt avance eller andre følgeskader.
5. Pris og Betalingsbetingelser
5.1 Forfald og betalingsfrist
Medmindre andet skriftligt er aftalt, forfalder betaling for Webforces ydelser netto 8 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling påløber morarenter i overensstemmelse med renteloven, og Webforce er berettiget til at fremsende rykkerskrivelser med pålagte rykkergebyrer i henhold til gældende lovgivning.
5.2 Betalingsbetingelser ved større opgaver
Ved enkeltstående opgaver med en samlet værdi på over DKK 10.000 ekskl. moms forbeholder Webforce sig retten til at kræve en forskudsbetaling på 40 % af det aftalte vederlag ved opgavens opstart. De resterende 60 % forfalder til betaling ved opgavens formelle afslutning og aflevering, uanset eventuel manglende implementering hos Kunden.
5.3 Priser og reguleringer
Alle oplyste priser er angivet i danske kroner (DKK) eksklusive moms, medmindre andet fremgår. Webforce forbeholder sig ret til uden varsel at regulere priserne i tilfælde af ændringer i gældende moms-, afgifts- eller skatteregler, samt i tilfælde af åbenlyse skrive- eller trykfejl i materiale, prisoplysninger eller fakturering.
5.4 Misligholdelse og tilbageholdelse
Ved Kundens væsentlige misligholdelse af betalingsforpligtelser forbeholder Webforce sig retten til at tilbageholde igangværende ydelser, suspendere adgang til digitale leverancer eller ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning, uden at dette medfører ansvar for Webforce.
5.5 Ejendomsforbehold
Webforce forbeholder sig ejendomsretten til alle leverede materialer, herunder men ikke begrænset til hjemmesider, kildekoder, grafiske elementer, kampagnematerialer og anden digitalt eller fysisk overleveret ydelse, indtil fuld betaling er registreret. Kunden opnår således ikke brugs- eller ophavsret til det leverede, førend det fulde beløb er erlagt.
6. Varighed og opsigelse
6.1 Aftalens Varighed
Samarbejdets varighed fremgår af den individuelle aftale eller det fremsendte tilbud. Såfremt varighed ikke er udtrykkeligt angivet, anses aftalen som løbende og fortsættende indtil opsigelse i overensstemmelse med nedenstående vilkår.
6.2 Opsigelsesvarsel
Medmindre andet skriftligt er aftalt, kan begge parter opsige samarbejdet med 30 dages varsel til udgangen af en kalendermåned, dog tidligst til udløbet af løbende måned plus én måned.
6.3 Formkrav til opsigelse
Opsigelse skal ske skriftligt for at være gyldig og fremsendes pr. e-mail til den kontaktadresse, der fremgår af parternes korrespondance.
En opsigelse anses først for gyldig og gældende, når Webforce skriftligt har bekræftet modtagelsen af opsigelsen. Det påhviler Kunden at sikre sig, at en sådan bekræftelse er modtaget. I tilfælde af manglende bekræftelse er opsigelsen ikke gyldig og kan ikke anses for at have virkning.
6.4 Afregning ved opsigelse
Ved opsigelse af en tidsubestemt aftale faktureres for den resterende del af opsigelsesperioden. Eventuelle forudbetalte beløb for perioder ud over opsigelsesvarslet tilbagebetales ikke.
7. Ansvar og hæftelsesbegrænsning
7.1 Generelt ansvar
Webforce er ansvarlig i overensstemmelse med dansk rets almindelige erstatningsregler, dog med de nedenfor anførte begrænsninger.
7.2 Maksimalt erstatningsansvar
Webforces samlede erstatningsansvar – uanset årsag, retsgrundlag og arten af det påståede tab, herunder men ikke begrænset til kontraktbrud, erstatningsretlige forhold, produktansvar eller anden juridisk forpligtelse – er under alle omstændigheder begrænset til maksimalt DKK 50.000 pr. kalenderår.
Denne ansvarsbegrænsning gælder tilsvarende for Webforces eventuelle underleverandører, samarbejdspartnere og øvrige medhjælpere, uanset om disse optræder i Webforces eller i egne navn.
Begrænsningen finder dog ikke anvendelse i tilfælde, hvor tabet kan henføres til forsætlige handlinger eller grov uagtsomhed udvist af Webforce eller dets medhjælpere. I sådanne tilfælde hæfter Webforce i henhold til dansk rets almindelige regler, uden beløbsmæssig begrænsning.
7.3 Indirekte tab og tredjemandsforhold
Webforce kan ikke holdes ansvarlig for direkte og indirekte tab, følgeskader, driftstab, tabt avance, tab af data, goodwill eller andre økonomiske konsekvenstab. Webforce fraskriver sig desuden ansvar for fejl, forsinkelser eller mangler, der kan henføres til forhold hos tredjepart, herunder – men ikke begrænset til – hostingudbydere, softwareleverandører, domæneregistre, betalingsgateways eller eksterne annonceplatforme.
7.4 Kundens ansvar for lovlighed
Kunden er eneansvarlig for, at alle markedsføringsaktiviteter, dataindsamlinger og det indhold, som stilles til rådighed for Webforce, overholder gældende lovgivning, herunder markedsførings-, ophavsrets-, varemærke- og databeskyttelseslovgivning (GDPR). Webforce fralægger sig ethvert ansvar for konsekvenserne af, at Kunden har anvendt eller anmodet om anvendelse af materiale eller metoder, der er i strid med gældende lovgivning eller tredjemands rettigheder.
7.5 Væsentlig Misligholdelse
Webforce er berettiget til at ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning i tilfælde af væsentlig misligholdelse fra Kundens side. Som væsentlig misligholdelse anses blandt andet, men ikke begrænset til:
manglende eller gentagen forsinket betaling trods skriftligt påkrav,
Kundens anvendelse af Webforces leverancer i strid med gældende lovgivning,
overtrædelse af tredjemands immaterielle rettigheder,
uautoriseret videregivelse eller misbrug af Webforces viden, materiale eller systemadgange,
groft samarbejdsbrud, herunder manglende eller vildledende kommunikation, der hindrer Webforces opgaveløsning.
Ved væsentlig misligholdelse fra Kundens side er Kunden forpligtet til at erstatte Webforce ethvert direkte tab, herunder – men ikke begrænset til – tabt arbejdsfortjeneste, påløbne udgifter, krav fra tredjemand samt nødvendige omkostninger til juridisk og teknisk bistand.
Webforce er berettiget til at tilbageholde igangværende arbejde og nægte at påbegynde nye opgaver, medmindre fuld forudbetaling sker. En sådan tilbageholdelse eller betalingsbetingelse udgør ikke misligholdelse fra Webforces side og fritager ikke Kunden for sine resterende forpligtelser.
Ved forsinket betaling beregnes morarente automatisk i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser. Rente beregnes dagligt fra forfaldsdato og til betaling sker. Dertil opkræves rykkergebyrer i henhold til gældende regler.
Såfremt Kunden gentagne gange misligholder betalingsbetingelserne, herunder forsinker betaling i mere end 14 dage af to eller flere fakturaer inden for en 6-måneders periode, forbeholder Webforce sig retten til at kræve passende sikkerhedsstillelse – eksempelvis bankgaranti, deponeringsaftale eller forudbetaling – som betingelse for aftalens fortsættelse.
8. Force Majeure
Webforce er ikke ansvarlig for forsinkelser, manglende eller mangelfuld opfyldelse af aftalen, der direkte eller indirekte skyldes forhold uden for Webforces rimelige kontrol, og som ikke med rimelighed kunne forudses på tidspunktet for aftalens indgåelse.
Som force majeure anses – men er ikke begrænset til – følgende omstændigheder:
krig, terrorhandlinger, oprør, naturkatastrofer, brand, eksplosion, oversvømmelse, pandemi, epidemi, omfattende driftsforstyrrelser, hackerangreb, malware, virus, cyberkriminalitet, længerevarende nedbrud i el-, tele- eller IT-infrastruktur, strejker og lockouter (uanset om disse involverer Webforces egne medarbejdere eller tredjemand), samt myndigheders påbud, forbud eller anden offentlig indgriben.
I tilfælde af force majeure suspenderes parternes forpligtelser i det omfang og så længe hindringen består. Webforce fritages i denne periode for ethvert ansvar for misligholdelse.
Såfremt force majeure-situationen varer uafbrudt i mere end 60 kalenderdage, er hver af parterne berettiget til at opsige aftalen med øjeblikkelig virkning og uden ansvar. Allerede leverede ydelser faktureres og betales forholdsmæssigt.
9. Markedsføring og ophavsret
9.1 Kundemateriale og tredjemandsrettigheder
Webforce fralægger sig ethvert ansvar for krænkelse af tredjemands rettigheder i forbindelse med materiale, data, tekster, billeder, videoer, grafik mv., som Kunden selv leverer eller anviser til brug i markedsføringsaktiviteter. Det påhviler Kunden alene at sikre, at alt fremsendt materiale er lovligt og ikke krænker ophavsret, varemærker, persondataret eller andre rettigheder.
9.2 Ophavsret til produceret materiale
Alt materiale, som produceres af Webforce – herunder grafiske elementer, tekster, hjemmesidedesigns, kampagneopsætninger og tekniske løsninger – er ophavsretligt beskyttet i henhold til dansk og international lovgivning. Kunden opnår alene en ikke-eksklusiv, tidsubegrænset brugsret til det producerede materiale, og alene til de formål, der er beskrevet i aftalen.
9.3 Begrænsning af brug
Enhver anvendelse af det leverede materiale uden for den aftalte kontekst – herunder brug uden for internettet, i tryksager, på tredjepartsplatforme, eller i ændret form – kræver forudgående skriftlig tilladelse fra Webforce, medmindre andet fremgår af særskilt licensaftale.
9.4 Webforces ret til reference
Webforce forbeholder sig retten til at anvende det producerede materiale som reference i egne markedsføringsaktiviteter, herunder på Webforces hjemmeside, sociale medier og i præsentationsmateriale. Dette inkluderer brug af Kundens navn, logo, skærmbilleder og offentlig tilgængeligt indhold samt etablering af link fra projektet til Webforces hjemmeside, medmindre Kunden skriftligt har frabedt sig dette.
10. Ekstern bistand
Webforce er berettiget til frit at benytte underleverandører og eksterne samarbejdspartnere til opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til denne aftale uden forudgående godkendelse fra Kunden. Webforce afholder alle omkostninger forbundet med sådanne underleverandører og er ansvarlig for disses ydelser på samme måde som for egne medarbejdere.
Såfremt Kunden specifikt ønsker, at Webforce anvender én eller flere af Kundens egne underleverandører, herunder konsulenter, samarbejdspartnere eller udvalgte teknikere, sker dette alene efter skriftlig aftale og for Kundens regning. Kunden afholder i så fald alle direkte og indirekte omkostninger, herunder ekstra koordinering, ventetid og eventuel tilpasning af Webforces arbejdsproces.
11. Tavshedspligt
11.1 Generel fortrolighed
Parterne forpligter sig til at behandle alle oplysninger, der ikke i forvejen er offentligt tilgængelige, som fortrolige. Dette omfatter – men er ikke begrænset til – tekniske, forretningsmæssige, økonomiske, strategiske eller personhenførbare oplysninger, som modtages under eller i forbindelse med samarbejdet.
11.2 Webforces tavshedspligt
Webforces medarbejdere, samarbejdspartnere og underleverandører er pålagt ubetinget tavshedspligt med hensyn til oplysninger om Kundens forhold, som de får adgang til eller kendskab til i forbindelse med levering af ydelser.
11.3 Kundens tavshedspligt
Kundens medarbejdere, konsulenter og øvrige repræsentanter pålægges tilsvarende tavshedspligt med hensyn til forhold vedrørende Webforces virksomhed, interne processer, tekniske løsninger og forhold vedrørende andre Webforce-kunder.
11.4 Fortrolighedens Varighed
Tavshedspligten gælder uden tidsbegrænsning og består også efter samarbejdets ophør, uanset ophørsgrund.
12. Lovvalg og værneting
Denne aftale og enhver tvist, der måtte opstå i tilknytning hertil – herunder spørgsmål om gyldighed, fortolkning, misligholdelse eller ophør – er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med dansk ret, uanset hvor en eventuel skade eller misligholdelse måtte være indtruffet.
12.1 Mægling og forligsforhandling
Parterne forpligter sig til, inden retslige skridt iværksættes, at søge enhver tvist løst gennem gensidige og loyale forligsforhandlinger. Såfremt der ikke opnås en løsning senest 30 kalenderdage efter, at en af parterne skriftligt har anmodet herom, skal tvisten forsøges løst ved mægling.
Mægling gennemføres i Danmark og i henhold til reglerne for erhvervsmæssig mediation udarbejdet af Danske Advokater, med mindre andet skriftligt aftales. Mediator udpeges i fællesskab af parterne, og hver part afholder egne omkostninger hertil.
12.2 Værneting
Såfremt tvisten ikke kan løses ved mægling senest 30 dage efter mæglingsforløbets påbegyndelse, kan hver af parterne frit indbringe sagen for Retten i København, som parterne har aftalt som eksklusivt værneting, medmindre ufravigelig lovgivning foreskriver andet.